Do what you want to

do,Dream what you want to dream, Go where you want to go, Be what you want to be, because you only have one life and one chance to do all the things you want to do...


Saturday, October 16, 2010

Sejarah negeriku PAHANG

PAHANG DARUL MAKMUR.



Sebelum terbentuknya kerajaan Melayu Melaka, seluruh kawasan Tanah Melayu dikatakan termasuk ke dalam kawasan kerajaan Pahang. Kerajaan Majapahit, misalnya, pernah menyebut Tanah Melayu sebagai Pahang sahaja.



Pada zaman dahulu, Pahang disebut dengan pelbagai nama oleh penduduk tempatan mahupun penduduk tanah asing. Pengarang-pengarang Cina mengenalinya sebagai Pang-heng, Peng-Heng, Pang-hang, Pong-fong, Phe-hang dan berbagai-bagain lagi. Orang Arab dan orang Eropah pula menyebutnya sebagai Panm Pam, Phang, Paam, Pao, Poam, Phaan, Paham, Panham, Phaung dan Pahangh.



Dalam bahasa Khmer, perkataan ‘pahang’ bermakna ‘timah’. Pada masa dahulu banyak lombong bijih timah diusahakan di Pahang, terutama di sekitar Sungai Tembeling. Mungkin dari perkataan Khmer itulah timbulnya nama Pahang.



Dalam penulisan Melayu lama pula, Pahang dikenali sebagai Inderapura. Di samping itu, ada juga yang memberikannya gelaran Zamin Eran. Gelaran ini timbul berpandukan Syair Juragan Budiman. Kononnya menurut syair itu, Zamin Tauran merujuk kepada Kelantan, Zamin Ambar kepada Terengganu, dan Zamin Eran kepada Pahang.





Akan tetapi, mengikut cerita lisan, nama Pahang itu berasal daripada nama pokok, iaitu pokok mahang. Pokok mahang berkenaan tumbuh di Kampung Tanah Nyior di Mukim Pedah, Jerantut.



Kononnya sebatang pokok mahang tumbuh di tebing sungai yang ketika itu belum bernama. Pokok itu tumbuh dengan cepat, menjadi sebatang pokok yang amat besar dan tinggi. Tidak ada pokok di seluruh negeri Pahang yang boleh menandinginya. Pokok mahang yang tinggi dan besar itu bukan sahaja dapat dilihat oleh penduduk di sekitarnya tetapi juga oleh pemerintah Pahang yang pada ketika itu bersemayam di Pekan. Pokok mahang itu juga dapat dilihat dari Laut Cina Selatan lalu dijadikan pedoman oleh nelayan-nelayan dan juga pedagang yang belayar di situ.



Pemerintah Pahang pada ketika itu amat risau dengan keadaan pokok mahang yang boleh dijadikan pedoman pelayaran itu. Baginda terus memanggil pembesar-pembesar negeri untuk masuk mengadap.



“Tujuan beta memanggil kamu sekelian ialah untuk menyelesaikan masalah pokok mahang itu. Beta bimbang kalau-kalau pokok itu dijadikan pedoman oleh lanun atau musuh kita untuk menyerang negeri ini,” titah baginda.



“Tuanku, petik pu merasakan pokok itu mengancam keselamatan negeri ini.” Jawab Bendahara.

“Kalau begitu, beta mahu pokok mahang itu ditebang agar lanun tidak menjadikannya pedoman untuk menyerang negeri ini,” titah baginda lagi.



“Patik sekelian bersetuju dengan pendapat tuanku itu. Esok patik akan mengarahkan rakyat negeri ini menebang pokok mahang itu,” kata Bendahara.



Maka esoknya canang pun dipukul untuk memberitahu rakyat jelata mengenai hasrat tuanku itu. Sesiapa yang dapat menebang pokok itu akan diberi hadiah yang lumayan.



Sejak berita itu tersebar ramailah anak muda dan tukang kayu yang gagah perkasa menawarkan diri untuk melaksanakan tugas tersebut. Akan tetapi, apabila mereka melihat pokok itu dari dekat ramai yang gementar ketakutan lalu pulang ke kampung masing-masing tanpa mencuba. Ada pula di kalangan mereka itu yang menganggap pokok itu keramat dan mungkin membawa bencana kepada penebangnya.



Setelah beberapa lama perintah tuanku disebarkan masih tidak ada seorang pun rakyat yang berani menebang pokok mahang itu. Akhirnya berita itu, sampai kepada batin tujuh beradik yang tinggal di Kangsa. Batin tujuh beradik itu berbincang sesame mereka dan bersetuju untuk menjalankan tugas menebang pokok itu. Mereka telah bersumpah akan terus menebang pokok itu walau apa sekalipun akibatnya. Mereka berasa, sudah tiba masanya untuk mereka berbakti kepada pemerintah.



Sebelum menjalankan tugas yang berat itu, mereka menyiapkan perkakas yang perlu dibawa. Mereka menempa sebilah mata beliung khusus dan melarik perdah atau hulunya. Beberapa hari kemudian beliung itu siap dan mereka bertujuh berkayuhlah memudiki sungai menuju ke tempat berdirinya pokok mahang itu.



“Kita dirikan pondok dan bermalam di sini,” kata batin yang sulung apabila mereka sampai di situ. “Kerja ini tidak dapat disiapkan dengan cepat.”



Adik-beradiknya mengangguk.





Esok, pagi-pagi lagi mereka telah bersiap sedia untuk menjalankan tugas yang mencabar itu. Batin sulung membakar kemenyan sambil mengelilingi pokok tersebut beberapa kali untuk menghalau penunggunya, jika ada. Setelah upacara itu selesai, batin sulung terus menghayunkan beliungnya untuk melukakan kulit pokok mahang itu. Batin-batin yang lain melihat ikhtiar abang mereka itu dengan penuh debar. Apabila batin sulung letih, mereka bergilir-gilir menyambung kerja itu. Setelah hari jauh petang mereka pulang ke pondok untuk tidur dan berehat.



Pagi esok mereka meneruskan usaha itu. Setelah beberapa hari berusaha, akhirnya batin sulung jatuh sakit. Adik-adiknya berikhtiar untuk mengubatinya tetapi gagal. Batin sulung pun meninggal dunia. Mereka mengebumikan jenazah abang mereka tidak jauh dari pokok mahang itu.



Kini tinggallah enam orang batin meneruskan usaha untuk menebang pokok mahang itu kerana mereka telah bersumpah tidak akan berhenti sehingga mereka berjaya menumbangkannya. Mereka menghadap pokok itu secara bergilir-gilir. Beberapa hari kemudian seorang lagi batin jatuh sakit lalu meninggal dunia. Lima orang batin yang masih hidup tetap meneruskan usaha mereka. Namun, satu demi satu mereka ditimpa kejadian yang serupa. Akhirnya tinggallah batin bongsu sebatang kara.







“Kalau aku meneruskan tugas ini,aku juga akan mati seperti abang-abang aku," fikir batin bongsu. “Tetapi, kalau aku tidak meneruskan tugas ini tinggallah aku seorang diri di bumi ini tanpa saudara-mara. Lagipun, aku telah bersumpah untuk menjalankan tugas ini walau apa pun yang terjadi.”



Batin bongsu terus menebang pokok mahang itu seorang diri. Dengan takdir tuhan dia berjaya menumbangkan pokok yang besar itu. Sebaik saja pokok itu tumbang, batin bongsu menghembuskan nafasnya yang terakhir. Batin tujuh beradik itu telah mengambil masa selama 40 hari untuk menumbangkan pokok tersebut.



Jenazah batin bongsu dikebumikan berdekatan dengan kubur batin-batin yang lain. Tempat itu dinamakan ‘Kubur Batin Tujuh’.



Pokok mahang yang tumbang ke arah sungai dengan bunyi bak guruh. Mengikut cerita orang tua-tua, di atas tunggul pokok mahang itu boleh diletakkan 40 hidangan. Pucuk pokok itu dikatakan tumbang ke arah Bukit Saamat. Batangnya melintangi sungai dan menghalang perjalanan pedagang-pedagang untuk mudik ke Sungai Tembeling. Oleh kerana itu, perahu mereka terpaksa berlabuh jauh dari situ. Di pengkalan itu terbangunlah sebuah bandar baru yang dikenali sebagai ‘Kampung Bandar’.



Sejak daripada peristiwa itu, sungai tersebut telah dinamakan Sungai Mahang. Akan tetapi, sebutan ‘Mahang’ itu lama-kelamaan bertukar menjadi ‘Pahang’. Seterusnya, negeri yang terbentuk di sepanjang sungai itu turut memakai nama Pahang, nama yang lahir dari pokok yang besar lagi tinggi itu.



PULAU TAWAR.



Pulau Tawar adalah sebuah kampong tradisional di pinggir Sungai Pahang. Kampung ini dipercayai salah sebuah kampung yang tertua di Pahang. Banyak peristiwa yang bersejarah berlaku di sini, terutama dalam perjuangan menentang penjajahan Inggeris.



Nama-nama Mat Kilau dan Tok Gajah memang tidak asing lagi kepada penduduk tempatan. Mereka merupakan pahlawan Melayu yang tidak ada tolok bandingnya dari segi semangat perjuangan menentang penjajahan negeri Pahang oleh bangsa Inggeris.



Nama Pulau Tawar dikatakan berasal daripada kedudukan fizikal pulau itu sendiri. Pulau Tawar terletak di pinggir Sungai Pahang dan dilingkungi oleh tiga anak sungai, iaitu Sungai Cucuk, Sungai Sabing dan Sungai Sambau.





Dalam perbualan masyarakat Pulau Tawar sering merujuk sungai itu sebagai laut. Contohnya dalam ayat “Kah nok pegi ke laut ni.. Di tak payoh ikut la.. Takut balik lambat karang..” Maksudnya : “Saya nak pergi ke sungai ni (menangkap ikan). Awak jangan ikut la.. Takut saya terlambat balik nanti…”.



Di sebabkan sungai tersebut disebut laut, maka airnya sepatutnya masin. Namun air sungai yang mengelilingi pulau itu tetap tawar, maka pulau itu digelar Pulau Tawar.



Ada juga yang mengatakan bahawa nama Pulau Tawar itu diambil dari nama rotan, iaitu rotan tawar. Dahulu, di Pulau Tawar terdapat banyak pokok rotan tawar. Orang kampung sering ke situ untuk mencari rotan. Biasanya pokok rotan tawar itu tumbuh secara berkelompok atau ‘berpulau-pulau’. Penduduk tempatan kemudian menamakan kawasan itu Pulau Tawar.



Dari catatan sejarah, Pulau Tawar telah beberapa kali dilawati Residen British di Pahang. Sir Hugh Clifford membuat beberapa lawatan ke sana pada tahun 1888. Sir Frank Swettenham juga pernah singgah di Pulau Tawar pada tahun 1885. Di samping itu, pada tahun 1889, Sultan Ahmad telah memindahkan persemayaman baginda dari Pekan ke Pulau Tawar. Segala urusan dalam negeri juga dibawa ke situ.





Semangat nasionalisme Melayu menentang British di Pahang juga bermula di Pulau Tawar. Penentangan itu dipimpin oleh anak jati kampong itu, Mat Kilau dengan dibantu oleh Tok Gajah. Setelah sekian lama menghilang diri kerana diburu, akhirnya pada 26hb Disember 1969, Mat Kilau muncul dan membuka rahsia dirinya di Masjid Pulau Tawar. Apabila meninggal dunia, jenazahnya telah dikebumikan di Pulau Tawar.



Wallahu a’lam..




KUALA LIPIS



Kuala lipis terletak di kuala dua batang sungai iaitu Sungai Jelai dan Sungai Lipis. Ada dua cerita bagaimana Bandar ini mendapat namanya.



Cerita pertama mengatakan bahawa nama Kuala Lipis berasal dari sejenis tumbuh-tumbuhan yang banyak terdapat di situ pada masa dahulu. Tumbuhan tersebut ialah serau lipis yang merupakan tumbuhan memanjat dan berbunga putih.



Menurut cerita kedua, nama Kuala Lipis berasal daripada perkataan ‘lepas’. Dahulu, sungai adalah alat perhubungan yang terpenting bagi masyarakat Melayu. Sungai Lipis dan Sungai Jelai membolehkan penduduk kampong di sepanjang sungai tersebut ‘lepas’ ke sana ke mari. Maksudnya, mereka bebas untuk ke mana-mana.



Jadi, apabila mereka berhajat untuk pergi ke bandar, mereka berkata; ‘Keh nok ke Kolepas (Kuala Lepas)’. Namun lama-kelamaan perkataan ‘lepas’ itu bertukar menjadi ‘lipis’ dan bandar itu pun dikenali sebagai Kuala Lipis atau Kolepih mengikut loghat orang-orang Kuala Lipis.





Kuala Lipis menggantikan Pekan sebagai ibu negeri Pahang pada Jun 1898. Pada 27 Ogos 1955, ibu negeri Pahang berpindah pula ke Kuantan. Bangunan Kelab Pahang (Pahang Club) merupakan bangunan kerajaan yang pertama di Kuala Lipis. Bangunan ini asalnya ialah rumah residen Pahang pada masa itu, Sir Hugh Clifford.



Istana Hinggap yang pertama dibina pada tahun 1926 pernah dijadikan kediaman pegawai British, kemudian menjadi kediaman Menteri Besar Pahang pertama, Datuk Sir mahmud Mat dan penggantinya, tengku Panglima Perang Pahang, Tengku Mohd Almarhum Sultan Zainal Abidin III.



Pada 20 April 1954, berlangsung pula di situ upacara perkahwinan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah dengan Tengku Afzan Tengku Muhammad.



Di Kuala Lipis juga terdapat sekolah menengah yang tertua di Pahang iaitu Government English School (Sekolah Inggeris kerajaan). Sekolah ini asalnya sebuah rumah kayu beratap nipah dengan bilangan muridnya seramai dua belas orang. Pada tahun 1919, sekolah ini mendapat bangunan baru. Perasmian sekolah ini dilakukan pada 1929 oleh residen Inggeris pada waktu itu, Sir Hugh Clifford.




PEKAN.



Pekan adalah bandar diraja negeri Pahang. Pekan juga pernah menjadi ibu negeri Pahang (1889-98).



Mengikut cerita orang tua-tua, Pekan mendapat namanya daripada sejenis bunga yang dipanggil bunga pekan. Pokok bunga pekan tumbuh di tebing sungai. Diceritakan bahawa sepanjang Sungai Pahang di daerah ini ditumbuhi oleh bunga pekan. Maka pemerintah pada masa itu memberikan nama kawasan itu sebagai Pekan bersempena dengan nama bunga tersebut.



Pendapat lain pula mengatakan Pekan mendapat namanya daripada pengertian umum perkataan pekan itu sendiri. Pekan bererti bandar kecil, pasar atau tempat orang berjual beli. Di tebing Sungai Pahang sering dijadikan penempatan masyarakat zaman dahulu. Maka segala urusan berjual beli dilakukan di situ. Maka tidak hairanlah sehingga ke hari ini kita masih lagi menggelarkan pasar berjual beli sebagai Pekan Sehari.



Banyak kesan sejarah yang terdapat di bandar ini. Pelancong yang ingin mengetahui sejarah negeri Pahang pasti tertarik pada Muzium Sultan Abu Bakar di Pekan. Di muzium ini dipamerkan segala bentuk warisan kebudayaan negeri dari zaman prasejarah hingga ke zaman kemerdekaan. Antara bahan pamerannya ialah senjata lama, mata wang, alat prasejarah, tembikar, dan sebuah perahu kepunyaan Almarhum Sultan Abu Bakar yang digunakan sebagai kenderaan ketika baginda melawat kampung-kampung lama di sepanjang Sungai Pahang.





Penubuhan muzium ini telah diilhamkan oleh anak jati Pekan, Allahyarham Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia yang kedua. Beliau dilahirkan di Pulau Keladi.



Bangunan Muzium Sultan Abu Bakar itu asalnya adalah Istana Kota Beram. Menurut sejarah, Istana Kota Beram mendapat namanya apabila gajah (beram) yang ditunggang oleh Sultan Abdul Jamil telah terlanggar tiang balairong istana baginda. Apabila Inggeris memerintah negeri Pahang, istana dua tingkat itu telah dijadikan kediaman rasmi residen Inggeris yang pertama, J.P. Rodger. Pada tahun 1929, istana tersebut telah digantikan dengan bangunan batu seperti yang dilihat pada hari ini. Pada tahun 1948, Almarhum Sultan Abu Bakar telah mengambil alih istana itu dan menjadikannya istana rasmi baginda bagi menggantikan Istana Sri Terentang.


RAUB.



Pada sekitar tahun 1882, Tengku Laksamana Alang Shah dan dua anak lelakinya iaitu Awang dan Kassim telah mengadakan satu perbincangan panjang. Mereka membincangkan rancangan pengembaraan dari tanah asal mereka iaitu Kampung Natar, Pagar Ruyung di Sumatera, ke Tanah Melayu. Pada akhir perbincangan itu, mereka bersetuju bahawa ketiga-tiga mereka perlu bersama-sama mengembara.



“Sudahkah kamu bersiap-siap dengan barang keperluan? Dua hari lagi kita akan bertolak,” kata Tengku Laksamana Alang Shah kepada kedua anaknya. “Kami sudah bersedia. Sudah tidak sabar lagi kami untuk memulakan pengembaraan ini,” kata mereka berdua.



“Kata orang tua-tua, jauh berjalan luas pandangan,’ sahut Tengku Laksamana. “Tapi ingat, selain daripada melihat negeri orang, cuba-cubalah kita cari rezeki di sana. Satu perkara lagi, jaga-jagalah tingkahlaku kita apabila berada di rantau orang nanti. Budi bahasa kita hendaklah baik agar tidak dibenci orang.”



Awang dan Kassim mengangguk.





Apabila tiba hari yang ditetapkan mereka pun berangkat memulakan pengembaraan. Mereka menaiki parahu layar dengan berbekalkan makana serta sedikit barang dagangan. Setelah beberapa hari belayar, mereka sampai ke Kuala Selangor. Mereka berehat di situ untuk beberapa hari sebelum meneruskan pengembaraan mereka dengan berjalan kaki dan berakit.



Dari kampung ke kampung mereka mengembara sambil berjual beberapa jenis barang yang di bawa dari Sumatera. Kadang-kadang mereka terpaksa melalui jalan yang terpencil dan dilitupi belukar untuk sampai ke satu-satu kampung. Namun demikian mereka tetap gembira kerana dapat melihat negeri orang.



Oleh sebab mereka peramah dan bersopan santun, penduduk kampung yang dilawati dengan senang hati menerima mereka bermalam di situ. Sebelum tidur, mereka sering bercerita tentang keadaan di Pagar Ruyung, sesuatu yang sentiasa menarik minat tuan rumah.



Setelah beberapa lam mengembara sampailah mereka ke Kuala Kubu. Dari situ mereka meneruskan perjalanan dengan menyusur sungai dan alur menuju ke negeri Pahang. Dalam perjalanan itu mereka telah menemui suatu kawasan lapang di dalam hutan belantara. Di tengah-tengahnya ada tebat, iaitu bendungan air yang hamper menyerupai kolam.



Biasanya tebat terjadi apabila anak sungai ditambak oleh orang. Akan tetapi, tebat di kawasan lapang itu tebat semulajadi. Tiada sesiapa yang mengusahakannya. Oleh sebab itu Tengku Laksamana amat tertarik padanya. Tambah lagi airnya jernih dan ikan banyak di dalamnya.



“Kita berehat di sini dahulu,” kata Tengku Laksamana kepada anak-anaknya. “Nampaknya tempat ini sungguh damai dan elok. Tanah di sini juga amat subur. Ayah berasa lebih baik kita berehat lebih lama di sini sebelum meneruskan perjalanan kita.”



Mereka tidak membantah.



“Kamu berdua pergilah cari kayu, kita bermalam di sini. Aku nak ke tebat itu untuk menangkap ikan. Boleh kita buat lauk untuk malam ini,” sambung Tengku Laksamana.





Awang dan Kassim beredar dari situ. Tidak lama kemudian mereka kembali dengan beberapa batang kayu yang sesuai untuk dijadikan rangka bangsal ringkas, cukup untuk mereka berlindung daripada embun. Tengku Laksamana pula pulang membawa beberapa ekor ikan yang besar-besar. Malam itu mereka tidur dengan nyenyaknya.



Keesokannya, pagi-pagi lagi Tengku Laksaman Alang Shah pergi ke tebat. Dia sungguh kagum melihat tebat itu. Nampak lebih cantik pagi ini berbanding dengan petang kelmarin, fikirnya.



“Mengapa ayah bermenung pagi-pagi hari lagi?”



“Tengku Laksamana tersentak dari lamunannya. Dia tidak menyangka bahawa anak-anaknya telah memerhatikan gerak gerinya.



“Tidak mengapa. Cuma ayah berasa begitu terpesona dengan kecantikan tempat ini. Hijau, sejuk dan damai. Baik untuk orang tua seperti aku. Aku rasa aku ingin menetap di sini sahaja dan tidak mahu meneruskan perjalanan lagi.” Tengku Laksamana mengaturkan kata-katanya dengan penuh perasaan. Kemudia dia bertanya ; “Bagaimana pendapat kamu berdua?”



“Kami berdua akan mengikut apa sahaja keputusan ayah. Lagipun, sampai bilakah kita akan mengembara begini?” Awang tahu tidak wajar dia membuat pilihan lain.



Maka berkampunglah mereka tiga beranak di situ. Mereka menanam pelbagai jenis sayuran di sekitar tebat tersebut. Pada masa yang sama, mereka mencari rotan, dammar dan getah jelutung di hutan untuk dijual. Selain itu, mereka juga berburu.



Pada suatu hari, Tengku Laksaman Alang Shah teringin hendak memakan gulai pucuk paku. Dia menyuruh anak-anaknya pergi mencari sayur tersebut. Awang dan kassim mematuhi arahan ayah mereka. Mencari pucuk paku bukanlah sesuatu yang sukar kerana di tempat itu banyak pokok paku. Akan tetapi, oleh sebab mereka hendak cepat, mereka tidak hanya memetik pucuk itubtetapi mencabut keseluruhan pokoknya. Pokok paku pula mudah tercabut kerana tanah di situ berpasir.



Walau bagaimanapun, dua beradik itu mendapati pasir di situ agak luar biasa. Mereka berasa hairan melihat keadaan pasir yang jatuh berderai-derai ke tanah dari akar pokok paku yang dicabut. Pasir itu berkilat-kilat. Mereka tidak pernah melihat pasir seperti itu.



Awang mengambil segenggam pasir itu untuk ditunjukkan kepada ayahnya.



“Ini bukan sebarang pasir,” Kata Tengku Laksamana dengan seuara yang meninggi. “Pasir yang berkilat ini sebenarnya emas!”





“Emas?!” teriak Awang dan Kassim serentak.



“Ya, debu emas. Bukannya pasir,” tegas ayah mereka.



Sejak peristiwa itu Tengku Laksaman dan anak-anaknya bertungkus lumus meraup pasir dan tanah berlumpur di sepanjang tebing tebat itu untuk mendapatkan emas. Setiap kali mereka meraup, pasti ada debu emas yang dikutip. Mereka amat gembira.



Sejak itu juga kampung Tengku Laksamana menjadi tumpuan orang ramai yang mendengar cerita itu. Dalam waktu yang singkat kerja ‘meraup’ telah menjadi buah mulut pendulang emas di situ. Apabila ditanya akan arah tujuan mereka, jawapan yang diberikan semua serupa : “ Saya hendak meraup.”



Daripada perkataan meraup itu akhirnya timbullah nama Raub. Perbezaan ejaan pada nama tempat itu disebabkan loghat sebutan dan peredaran zaman.





Sejak emas dijumpai di kawasannya, Raub telah menjadi sebuah bandar yang besar. Orang Cina dari Kuala Kubu berduyun-duyun pergi ke sana untuk bekerja di lombong emas. Emas dari Raub itu pula dipasarkan melalui Kuala Kubu. Kesannya dua bandar tersebut telah menjalinkan hubungan yang awal melalui pembukaan jalan hutan.



Setelah hampir satu abad, kini kegiatan melombong emas di Raub telah berakhir. Hal ini bukan disebabkan tidak ada lagi emas di Raub. Menurut orang tua-tua, emas masih banyak, tetapi semuanya berada di bawah bandar Raub itu sendiri. Maka kerja melombongnya sangat sukar dan berbahaya kepada penduduk bandar itu.

No comments:

Post a Comment