Do what you want to

do,Dream what you want to dream, Go where you want to go, Be what you want to be, because you only have one life and one chance to do all the things you want to do...


Tuesday, October 12, 2010

sang gelembai versi pahang

Sang Gedembai Versi Pahang

Sang Gedembai di Pahang ini dikatakan mempunyai kuasa menjadikan manusia batu jika dia menegur sesiapa sahaja. Pada awalnya, Sang Gedembai ini tidak sadar kebolehannya menjadikan benda atau makhluk batu. Kisahnya, pada suatu hari, Sang Gedembai terserempak dengan seekor gajah beserta anaknya di dalam hutan. Sang Gedembai bertanya kepada Gajah, ke manakah gajah hendak pergi. Dengan serta merta, gajah beserta anaknya bertukar menjadi batu. Kemudian Sang Gedembai meneruskan perjalanannya ke dalam kampung dan terjumpa pula dengan seorang lelaki sedang memasak. Sekali lagi, dia bertanya, apakah yang dimasak lelaki itu. Serta merta, lelaki itu menjadi batu. Dia meminta maaf kepada semua orang yang menyaksikan kajian itu dan mereka juga menjadi batu.

Suatu hari, Sang Gedembai ternampak seorang lelaki memasak bubur dengan menggunakan periuk besar untuk merayakan satu majlis perkahwinan. Lelaki itu rabun dan tidak dapat mengecam Sang Gedembai. Sang Gedembai dijemputnya ke majlis perkahwinan itu. Disebabkan takut dirinya menyebabkan orang ramai itu menjadi batu, Sang Gedembai kelam kabut melarikan diri. Dalam keadaan yang tergesa-gesa, Sang Gedembai tersandung batu lalu terjatuh menyembam bumi. Sang Gedembai terkejut dan tanpa disadarinya, telah membuka mulut dan menyumpah seranah. Serta merta juga, kesemua yang hadir di majlis itu menjadi batu. Sang Gedembai menjadi marah dengan dirinya sendiri lalu mengangkat periuk yang berisi bubur itu dan mencampakkannya ke dalam sungai Pahang. Periuk besar itu menjadi pulau kecil di tengah sungai Pahang dan hingga kini dikenali sebagai Batu Kari. Bubur dari dalam periuk itu pula tumpah ke tebing sebuah kampong. Sehingga sekarang, kampong itu dikenali sebagai Kampung Bur, singkatan pada ‘Bubur’.

Semenjak kejadian malang itu, Sang Gedembai tidak lagi bercampur gaul dengan manusia dan sentiasa cuba menghindari manusia. Sang Gedembai begitu kecewa dengan diri sendiri dan sentiasa menyumpah nasibnya. Orang ramai yang tinggal di kampung Pahang sedar tentang sumpahan Sang Gedembai dan terus diselubungi ketakutan. Akhirnya mereka berpakat untuk menghalau terus Sang Gedembai dari Pahang. Orang kampung telah meletakkan seorang perempuan tua tak bergigi ke dalam kereta sorong bayi. Mereka turut meletakkan beberapa kura-kura ke dalam kereta itu.

Apabila Sang Gedembai terlihat kereta sorong bayi itu, Sang Gedembai berasa terkejut dan takut. Sedangkan masih bayi, saiznya sudah sangat besar. Apatah lagi sekiranya sudah menjadi manusia dewasa. Tambahan pula, kura-kura di dalam kereta sorong itu menyerupai kutu-kutu gergasi.

Sang Gedembai akhirnya lari lintang pukang dari kampung manusia kerana dia menyangka manusia dan binatang telah berubah saiz menjadi gergasi dan pastinya manusia akan membunuhnya kerana memusuhinya. Sang Gedembai yakin manusia berdendam terhadapnya kerana menyebabkan rakan dan keluarga mereka menjadi batu. Semenjak itu, Sang Gedembai tidak dilihat lagi di Pahang.

No comments:

Post a Comment