Do what you want to

do,Dream what you want to dream, Go where you want to go, Be what you want to be, because you only have one life and one chance to do all the things you want to do...


Monday, June 6, 2011

Apa itu jujur dan ikhlas???



 Bila sebut  kasih, sayang dan cinta.. korang semua pasti tau dan pasti akan membayangkan  suatu situasi dan perasaan yang sangat indah (romantik lah kononnya) hehehe.. korang semua mesti pernah bercinta (“couple”) kan, pernah putus cinta @ kecewa tak kira lah dikecewa @ mengecewakan, tapi pernah tak korang semua fikirkan mengapa semua ni boleh berlaku dalam kehidupan korang..
Bagi aku ade yang boleh fikir, ade yang susah untuk fikir dan ade yang tak pernah terfikir pun tentang mende ni, couple ni nampak simple je kan, mula-mula jumpa, kenal-kenal tukar no pone.. pastu ari-ari sms, mkin lama makin seronok, makin suka..lepas tu luah isi hati mintak couple.. bila da couple makin lame makin seronok, makin lama makin suka, makin syang katanya…semua mende nak dikongsi bersama, nak klua p pasar ngan mak pun kena sms boyfren dulu.. takut t lau boyfren tau die kate kita tak jujur klua umah tak btau.. (bagusnya la pmpn ni kan ) bertuah sape dpat..
Yang buat aku hairan mende yang tak patut dan tak boleh dikongsi, dicerita, diberi tetap korang kongsi korang bagi korang cerita… apa benda tu korang fikirlah sendiri sebab korang pun pernah mengalami keadaan @ situasi ni..
Kenapalah ramai yang suka buat sesuatu tanpa berfikir dahulu, bila sudah berlaku sesuatu yang tidak diingini barulah nak menyesal menangis dan mcm2 lagi… sebelum buat tak mahu fikir.. yang lagi teruk ada yang sanggup membunuh…… sapa yang dibunuh dan kenapa dibunuh tak perlu aku cerita sebab korang semua da tau semua tu, mungkin korang tak perasan je sebab korang terlalu sibuk dengan kehidupan korang samapai lupa keadaan sekitar korang.tak pun korang tau tapi korang sekadar tak ambik peduli..hehehe macam iklan tv lak daa..
Ok la skg ni aku nak kongsi sesuatu ngan korang…korang tau tak apa itu setia, jujur dan ikhlas.. klu korang tak tau korang teruskan membaca dan fahamkan apa yang cuba aku sampaikan. Tak ramai yang tau mende ni sebab tu kebanyakannya gagal dan sering melakukan kesilapan dalam bercinta..hehehe mcm pakar je kan.. aku xde la pakar dalam bab-bab cinta ni..Cuma ade la pengalaman dari berkawan ngan orang-orang yang lebih tua ni.. huhuhu
Ok fisrt, jujur……ape jujur ni yer..?? kalau aku tanya korang comfirm korang jawab cmni ( jujur ni macam ni, bila kita cakap ngn seseorang tu kita xleh tipu kena cakap betul2, kena jujur ngn die..) panjang betul jwpan yang aku selalu trma.. sebenarnya jujur ni senang je, jujur ni maksudnya kata-kata..
 Ok skg aku bg tau korang apa maksud ikhlas lak, jap g aku buktikan pastu korang nilailah sendiri betul tak apa yang aku cakap ni….. ok ikhlas ni maksudnya perbuatan, setiap perbuatan yang kita lakuakn pada setiap orang mestilah ikhlas… betul x?
Ok sekarang aku buktikan apa yang aku ckapa tadi (jujur = kata-kata Ikhlas=perbuatan)
Ok aku bg contoh Solat, kita solat mestilah jujur dan ikhlas kalu tak solat kita tak khusyuk dan tak diterima allah s.w.t.. tul x?
Ok bila sebut jujur dan ikhlas dalam sembahyang korang boleh bagi tau aku kat part mana dalam solat kita tu yang dikatakan jujur dan kat part mana yang dikatakan ikhlas..???
Hehehe yes bagus la kalau korang jawab cmtu… memang itulah yang aku maksudkan.. macam kau cakap tadi jujur=kata-kata..dalam solat kita ade kata-kata kan..surah yang kita baca doa iftitah doa Qunut.. semuanya kata-kata yang kluar dri mulut kita tul x???
Ok Ikhlas = perbuatan, sujud, rukuk, iktidal, duduk antara dua sujud semua tu perbuatan kita dalam solat kan..
So betul tak aku kata dalam solat ada jujur dan ikhlas, betul kan?? Kat mana>>>>>>>>kat perbuatan dan bacaan(kata-kata) kita dalam solat.. so skang terbuktilah yang jujur itu kata-kata dan ikhlas itu perbuatan.. so korang nilailah sendiri.. setiap orang ada pandangan dan pendapat sendiri..
P/s ; klu korang da fham apa itu jujur dan ikhlas, korang cri la pulak apa tafsiran setia, cinta , kasih dan syang..kalu korang dapat semua tu barulah korang cari korang punya cinta k..heheh kalau tak korang simpan jelah perasaan cinta korang tu..kalau korang semua faham dan dapat semua ni pastu korang dpat cinta korang, aku jamin korang dapat temui cinta sejati.. insya-Allah korang akan bahagia dengan cinta korang tu

No comments:

Post a Comment